-
«Ik heb het plezier herontdekt om dicht bij huis te ontsnappen.»
-
Als de pandemie de reisplannen sterk heeft vertraagd, tonen de resultaten van deze studie aan dat Franstaligen opnieuw tal van vakantieplannen hebben.
Bijna 7 op de 10 Franstaligen zijn van plan om te reizen in 2023-24. Dit percentage stijgt zelfs tot 75% onder Brusselaars en inwoners van Waals-Brabant, en onder de hogere sociale klassen (respectievelijk 76% bij CS 1-2 en 73% bij CS 3-6)!
Hoewel Europa populair is als bestemming, blijft België ook sterk Franstaligen aantrekken voor zowel weekendjes weg als langere verblijven.
Een derde van de Franstaligen plant één of meerdere korte verblijven in de komende maanden, waarvan 7 op de 10 in België. Dit soort uitjes dicht bij huis trekt vooral 45-54-jarigen aan.
Bij de jongeren onder de 25 jaar plant meer dan 1 op de 5 een lange reis van meer dan 1 maand.
Bijna 9 op de 10 Franstaligen willen actief deelnemen aan de organisatie van hun vakanties. Ze willen vakanties vormgeven naar hun eigen wensen en tijdens deze periode willen ze goed voor zichzelf zorgen, intens genieten en zich weer verbinden met de natuur en hun dierbaren.
-
-
Kansen voor adverteerders:
Er zijn talrijke en gevarieerde reisprojecten. België blijft bijzonder aantrekkelijk voor Franstaligen, zowel voor weekenduitjes als voor langere verblijven.
De zoektocht naar identiteit van Franstaligen (vrijheid en het vermogen om zichzelf te zijn) weerspiegelt zich in hun wens om actief deel te nemen aan de organisatie van hun reizen. Ze willen maatwerk, personaliseren naar hun smaak en vergelijken op websites. Om zo goed mogelijk aan hun verwachtingen te voldoen, wordt sterk aanbevolen dat operators zich specialiseren.
Aanbiedingen van reizen die aansluiten bij de aspiraties van Franstaligen moeten worden ontwikkeld (personalisatie, authenticiteit, natuur, terugkeer naar de oorsprong en het delen van authentieke momenten).