Identiteit
Eerst en vooral Belgisch
en open voor de wereld
-
«Ik ben er trots op dat ik van Namen ben, maar ik voel me eerst en vooral Belgisch.»
-
De resultaten van deze studie bevestigen dat de Franstaligen in België zich in de eerste plaats Belgen (42%) en wereldburgers (25%) voelen. Dit komt vóór hun Europese, Waalse of Franstalige identiteit. Deze trots op hun Belgische identiteit en hun open geest zijn opmerkelijke eigenschappen.
Het is interessant om vast te stellen dat jongeren, stedelingen en mensen van buitenlandse afkomst zich onderscheiden door hun openheid naar de wereld. Hun nieuwsgierigheid en hun wil om met verschillende culturen en internationale invloeden om te gaan bieden interessante kansen voor merken die een authentieke band met deze doelgroepen willen creëren.
Anderzijds is het behoren tot Europa meer uitgesproken bij de Brusselaars, mensen uit de hogere sociale klassen en mensen ouder dan 55.
Tenslotte benadrukken we dat de inwoners van Namen de sterkste Waalse identiteit hebben. Dit toont regionale verschillen die een invloed kunnen hebben op communicatiestrategieën.
-
-
Kansen voor adverteerders:
-
Adverteerders kunnen de kans grijpen om initiatieven te promoten die de ontmoeting tussen lokale en internationale culturen stimuleren. Ze kunnen ook het saamhorigheidsgevoel met de lokale en globale gemeenschap versterken door gemeenschappelijk begrip en de opening naar de wereld toe te stimuleren.