Mobiliteit
De Franstalige zet zich in voor duurzame mobiliteit, maar de weg is nog lang
-
«Ik zou niet zonder mijn auto kunnen op de plek waar ik woon !»
-
De Franstalige toont een werkelijk bewustzijn van zijn impact en verantwoordelijkheid om naar een duurzame samenleving te streven. Dit uit zich in verschillende aspecten van zijn dagelijks leven, zoals zijn verplaatsingen.
-
1 op de 2 Franstaligen heeft al zijn mobiliteitsgewoonten aangepast
In het bijzonder worden momenteel meer oplossingen voor duurzame mobiliteit breed omarmd.
35% van de Franstaligen geeft al aan autoritten te vervangen door wandelen, fietsen of openbaar vervoer. Een op de vier jongeren onder de 25 maakt gebruik van gedeelde mobiliteitsoplossingen.
De meest actieve groepen op het gebied van duurzame mobiliteit zijn de jongeren, inwoners van grote steden, Brusselaars, Brabanders en hogere sociaaleconomische groepen.
Franstaligen zijn bereidwillig en overwegen tal van alternatieven voor de toekomst.
78% van hen overweegt meer te gaan wandelen, 54% wil vaker het openbaar vervoer gebruiken, en 39% zal kiezen voor de fiets, scooter, enz.
Hoewel momenteel 1 Franstalige op de 10 al definitief heeft afgezien van een gezinsauto, overweegt 18% om zich te ontdoen van hun primaire auto en 37% van hun secundaire auto binnen 2 jaar.
Niettemin blijft de hechting van Franstaligen aan hun (brandstof)auto sterk.
-
-
Door gewoonte of noodzaak zijn mensen van 55 jaar en ouder, bewoners van landelijke gemeenten en over het algemeen degenen die buiten Brussel en de Waalse ruggengraat wonen, sterker gehecht aan hun brandstofauto.
De toekomst is elektrisch?
Hoewel de acceptatie van elektrische voertuigen nog beperkt is, overweegt 31% van de Franstaligen in de toekomst over te stappen op een hybride of elektrische auto.
Mannen, mensen jonger dan 45 jaar en hogere sociaaleconomische groepen zijn het meest overtuigd, terwijl vrouwen, ouderen en groepen met een gemiddeld sociaaleconomisch niveau (3 tot 6) terughoudender zijn.
Er zijn nog obstakels te overwinnen voor een grootschalige acceptatie van elektrische voertuigen onder Franstaligen die op zoek zijn naar sereniteit en gemoedsrust.
-
Kansen voor adverteerders:
- Informer, begeleiden, aanmoedigen en stimuleren van veranderingen op het gebied van mobiliteit.
- Alternatieven voor de auto ontwikkelen, toegankelijk en beschikbaar openbaar vervoer voor iedereen en overal.
- Bevorderen en vergemakkelijken van duurzame mobiliteit en multimodaliteit.
- Communiceren om te overtuigen en de obstakels met betrekking tot elektrische voertuigen weg te nemen; infrastructuur en technologieën ontwikkelen