Consumptie
De Franstalige consument handelt met volle bewustzijn
-
«Mijn keuzes hebben invloed op mijn toekomst!»
-
In het licht van een onzekere toekomst, heeft de Franstalige de moed om de zaken in eigen handen te nemen en concreet te handelen voor een meer vredige en duurzame toekomst. Of het nu gaat om meer zekerheid voor zijn eigen toekomst, het beschermen van de planeet of terugkeren naar een eenvoudiger leven, hij werkt aan het herontwerpen van een meer rechtvaardige, authentieke samenleving die respect heeft voor mens en natuur.
Dit vertaalt zich logischerwijs in meer doordachte en verantwoorde consumptiekeuzes.
Onze studie heeft meer dan 30 consumptiegedragingen geanalyseerd en heeft sterke trends aan het licht gebracht die inzicht bieden in het consumptiegedrag van Franstaligen.
De meest voorkomende trend (die 53% van de Franstaligen betreft) is de wens om beter te consumeren: door te kiezen voor gezondere, milieuvriendelijke, ethische, lokale producten die rechtstreeks bij producenten worden gekocht.
-
-
De tweede consumententrend (die 43% van de Franstaligen betreft) is rechtstreeks het gevolg van de stijgende prijzen die het budget van Franstaligen onder druk zetten. Maar in plaats van ontmoedigd te raken, hanteren ze strategieën om door te gaan met consumeren en plezier te beleven, terwijl ze minder uitgeven.
Om de eindjes aan elkaar te knopen, jaagt 83% van de Franstaligen op aanbiedingen, die altijd zeer aantrekkelijk en gewild zijn in het zuiden van het land. Bijna 7 Franstaligen op 10 kiezen voor producten uit een lagere prijscategorie of huismerken. Meer dan de helft aarzelt niet om de grens over te steken om koopjes te doen.
Anders consumeren (repareren of huren in plaats van opnieuw te kopen, zich richten op tweedehands, kringloopwinkels, diensten uitwisselen, deelnemen aan groepsaankopen) zijn andere alternatieven waarmee Franstaligen hun budget onder controle houden terwijl ze doorgaan met plezier maken. In de toekomst heeft meer dan 4 Franstaligen op de 10 de intentie om meer te winkelen en af en toe zonder aarzelen plezier te hebben.
Kansen voor adverteerders:
- Het helpen van consumenten om beter te consumeren terwijl ze minder uitgeven en plezier beleven.
- Tegemoetkomen aan hun verlangens op het gebied van erkenning, personalisatie, rust en welzijn.
- Het ontwikkelen van oplossingen die het leven vereenvoudigen en tijd besparen, zoals taken uitbesteden die men niet waardeert.
- Het bevorderen van personalisatie, het opbouwen van relaties, het vertegenwoordigen en getuigen van waardering voor minderheden.
- Voldoen aan hun wens om in een rechtvaardige en duurzame samenleving te leven door een ambitieus en concreet MVO-beleid te ontwikkelen.
- Concurreren met buitenlandse bedrijven door aantrekkelijke aanbiedingen te ontwikkelen.
- Het bevorderen van grensoverschrijdende samenwerking en de ontwikkeling van specifieke diensten ter bevordering van economische groei in het land.