Mobiliteit
De arbeidsmarkt verstoord door
het duidelijke verlangen naar mobiliteit van de Franstaligen
-
«Ik heb tijd nodig om me verder te verrijken, opleidingen te volgen en me in te zetten voor anderen.»
-
Volgens onze studie overweegt 28% van de Franstalige Belgen een aanzienlijke verandering in hun beroepsleven, met welbepaalde doelstellingen.
Deze doelstellingen omvatten omscholing (41%), van werk veranderen (34%) en het oprichten van een bedrijf (19%). Dit toont een werkelijke dynamiek en een ondernemersgeest.
Dit verlangen naar verandering is bijzonder uitgesproken bij mensen van 25 tot 44 jaar, waar het percentage van mensen die een verandering in hun beroepsleven wensen maar liefst 47% bedraagt.
Bovendien drukt 34% van de Franstaligen de wens uit om lessen te nemen of een opleiding te volgen. Dit cijfer is bijna 50% bij de leeftijdsgroep van 25-44 jaar.
Deze cijfers tonen duidelijk aan dat de Franstaligen hun toekomstplannen op korte termijn voor hun beroepsleven willen waarmaken.
Kansen voor adverteerders:“Employment branding” van bedrijven ontwikkelen om een aantrekkelijke werkomgeving te bieden. Werknemers meer betrekken en helpen bij hun ambities op het gebied van voortdurende bijscholing en mobiliteit. Omscholing en voortdurende bijscholing gemakkelijker maken en begeleiden en ondernemerschap ondersteunen. Mogelijkheden op het gebied van vrijwilligerswerk structureren.